söndag 7 november 2010

Gamex

Gamex: Mässan

Jag erkänner, jag lät mitt personliga nöje gå före rapporteringen, så jag stod mest vid de spel jag ville se mer av, över de spel jag kunde provat och rapporterat ifrån. Men mina intryck av mässan är att A: Kalle Kunskap ska dö. B: Move har vedervärdiga människor som reklamare. C: Kinect är inte kul.

Stämningen på mässan var ganska bra, förutom att människor kan vara gamar, och inte förstår kö-system. Jag hade gärna sett mer funktionärer som sett till att fler får en chans att spela. Som det var nu var det djungelns lag och om man fick tag på en kontroll så skulle man inte släppa den ifrån sig förrän någon kör handen igenom bröstkorgen på dig, tar dosan, och drar ut den genom hålet i kroppen.

Sen fanns det även påträngande Tele2 och musikförsäljare som man kunde ha vart utan. Jag förstår att mässan behövde lite sponsring men jag vill inte prata med Tele 2 alls, de är dåliga människor.

Ljudnivån var en annan sak... Jag fick inte höra Deadpool prata alls. Det gör ont i mig.

Många spel hade alldeles för hög musik och många alldeles för låg, resultatet tror jag kallas kakafoni.

Men, mitt whineande till trots så gillar jag mässan, visst många saker kunde ha gjorts bättre,(som vedervärdiga maskoten) men det är trots allt den första spelmässan i Sverige. Och något jag helt klart vill åka på igen.

Hedersomnämnande till Hägerstens Pizzeria, som efter en dags mässa såg till att vi blev människor igen, efter vår långa hungersnöd. I salute you.

Gamex: Spelen

Hoh boy.. var börjar man..

Marvel Vs Capcom 3

Troligen det jag såg fram emot mest med mässan, möjligtvis att Dragon Age 2 delade platsen. Mina första intryck var ”Awesome... oh Awesome, jag är Deadpool, jag vinner.”

Grafiken flöt på fint, hadoken-motions satt rätt och så men efter ett tag kände jag att det var något som var fel. Jag lyckades bara sporadiskt byta in karaktärer, kan vara jag som måste lära om mig bara men jag tycker att swap-ins borde vara lättare att utföra.

Sen så vet jag inte riktigt hur det gick till men vissa karaktärer hade punch och kick på samma knapp, det kändes ganska unket, jag antar att det berodde på nån setting alternativt något som förklaras utförligt i en instruktionsbok. Men på mässgolvet sabbade det mitt game totalt. Kändes off helt enkelt.

Kontrollbestyr åsido så kändes det bra, high-speed-low-drag fighting. Bara jag får en förklaring eller förbättring av kontrollerna så är jag med i gamet. Karaktärsutbudet är redan nu en stabil 4 -poängare och allt jag kräver är en blå eller röd robot från Capcom, helst ur Megaman X-serien, då blir det en femma.

Dragon Age 2


Nu blir det svårt. Ganska detaljfattig och tam grafik, ett stridssystem som vid första anblicken känns lite väl hack'n'slash. Men med Bioware som producenter har jag svårt att tvivla. I värsta fall så känner jag att det blir en råare medeltids-fantasyversion av Jade Empire. Och Jade Empire var ändå ett gediget spel.

Jag provade att spela som en rogue, första 5 minutrarna fick man spela som en juiced up super-hero-version av sig själv. Man kastade smoke bombs, akrobatade och backstabbade sig igenom vågor av fiender, medans ens AI-syster mest kändes ganska värdelös. Kanske beror på att jag inte ställde in något åt henne, eller att det bara är en tidig build, möjlig källa till oro ändå... eller så brände hon lik när jag inte kollade bara. Svårt att veta med min begränsade speltid.

Sen genom en berättelsemässig twist får jag reda på att segmentet jag just spelade var en överdriven berättelse från en tjock dvärg, sen fick jag reda på hur det egentligen gick till , fick nu spela mig själv igen, vågorna av fiender byttes mot 3-4 darkspawns som var lika smarta som din standard-zombie. Mina superakrobatkrafter byttes ut mot de vanliga man kan vänta sig av en rogue, liten stun, liten evade. Och nu kände jag att jag kanske skulle behöva spela taktiskt.. meeen då togs dosan ifrån mig.

Jag är nog ändå optimistisk mot spelet, jag kan inte vara annat då Bioware inte gjort något jag har varit missnöjd med alls. Hardcore-fans av Baldurs Gate och Dragon Age: Origins bör dock vara på sin vakt. det är stora förändringar på gång.

Donkey kong Country Returns


Co-Op.. check
Charmig färgglad grafik.. Check
Kong-musik.. Check

Summa summarum, stabilt spel. Jag vill spela mer, gärna nu.

Det är egentligen standardformulär 1A för nintendos 2D-plattformers, ett fokus på spelglädje över komplikationer. Det enda jag inte riktigt fick till var precisionshoppande men det borde gå när man lärt sig spelets fysik lite bättre, samt att jag försökte hoppa genom att dra i wiimoten och skjuta genom att trycka på A-knappen.. man ska göra tvärtom. Men det är mer min Wii-ovana som ställer till det där tror jag, får jag bara spela igenom en bana utan att ha galna mäss-besökare flåsandes i nacken på mig så ska det gå bra att lära.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar